افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 July , 2024
1

چگونه می توان وارد شغل نگهبانی و حراست شد؟

  • کد خبر : 4190
چگونه می توان وارد شغل نگهبانی و حراست شد؟

وارد شدن به شغل نگهبانی و حراست ممکن است برای بسیاری از افراد موضوعی جذاب و جالب‌توجه نباشد، اما واقعیت این است که همین شغل می‌تواند درآمدی پایدار و مزایایی شامل استخدام شدن در شرکت‌های معتبر، امنیت شغلی و روابط کاری پایدار را به همراه داشته باشد؛ اما چطور می‌توان وارد این حرفه شد؟ در […]

وارد شدن به شغل نگهبانی و حراست ممکن است برای بسیاری از افراد موضوعی جذاب و جالب‌توجه نباشد، اما واقعیت این است که همین شغل می‌تواند درآمدی پایدار و مزایایی شامل استخدام شدن در شرکت‌های معتبر، امنیت شغلی و روابط کاری پایدار را به همراه داشته باشد؛ اما چطور می‌توان وارد این حرفه شد؟

در این مقاله به بررسی راه‌های ورود به حرفه نگهبانی و حراست پرداخته‌شده است. با دنبال کردن این راه‌ها، ورود به مشاغل نگهبانی و حراست می‌تواند درآمدی پایدار و فعالیت در یک فرصت‌ شغلی مناسب را به ارمغان آورد. همچنین در این مقاله موضوعاتی مانند آشنایی با شغل نگهبانی، شرایط استخدام حراست و انتظامات و بازار کار نگهبانی در ایران، موردبررسی قرار گرفته است.

آشنایی با شغل نگهبانی

شاغلان حراست و نگهبانی به‌عنوان یکی از شغل‌های جذاب و پرفرازونشیب، به حفظ امنیت و حراست از دارایی‌ها، پروژه‌ها و افراد به‌صورت مداوم مشغول هستند. این شغل‌ بسیار پرکاربرد در محیط‌هایی مانند فضای ساختمانی، مراکز خرید، ساختمان‌های دولتی و خصوصی، نمایشگاه‌ها و برج‌ها، موردتوجه کارفرمایان قرار دارد. برای مشاهده آگهی های استخدام نگهبان مجرد در تهران به این سایت سر بزنید.

مهم‌ترین مسئولیت شاغلان حرفه حراست و نگهبانی، حفظ امنیت و آرامش محیط است. این شاغلان وظیفه دارند تا از تخلفات، دسترسی‌های غیرمجاز و حوادثی مانند سرقت، تخریب و آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

برای انجام این کار، آن‌ها باید دارای مهارت‌های اساسی و ضروری موردتوجه در‌ شغل حراست و نگهبانی باشند. شاغلان حراست و نگهبانی نه‌تنها باید دارای توانایی‌های فنی و تخصصی باشند، بلکه باید علاقه و انگیزه کافی را برای فعالیت در این شغل داشته باشند.

با داشتن این ویژگی‌ها و انگیزه کافی، علاقه‌مندان به شغل نگهبانی و حراست می‌توانند در شرکت‌های معتبر مشغول به کارشده و به دنبال فرصت‌های شغلی در این حوزه باشند. به شکلی که می‌توان گفت شاغلان حرفه حراست و نگهبانی، از شغلی با بازار کار مناسب و فرصت‌های استخدامی متعدد برخوردار هستند.

شرایط استخدام حراست و انتظامات

حرفه نگهبانی و حراست جزء مشاغلی است که در بسیاری از صنایع و محیط‌های کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. شرایط استخدامی در این شغل در مناطق مختلف و برحسب موقعیت شغلی متفاوت است. در ادامه، برخی از شرایط استخدام نگهبان آورده شده است.

مهارت‌های شغل نگهبانی

برای فعالیت در شغل نگهبانی بیمارستان، نگهبانی هتل، نگهبان بانک و…، به داشتن توانایی هماهنگی با دیگران، روحیه همکاری، توانایی حل مسائل و قدرت تصمیم‌گیری شغلی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، شاغلان باید بتوانند از تجهیزات امنیتی و نظارتی استفاده کنند. همچنین یکی از اصول نگهبانی، توانایی حفظ آرامش در موقعیت‌های ناخوشایند است.

مهارت‌هایی مانند توانایی کنترل و مدیریت موقعیت‌های خطرناک، توانایی ایجاد و حفظ روابط عمومی موثر با دیگران، توانایی توجه به جزئیات، صبر و تحمل بالا، اعتمادبه‌نفس و شناخت موقعیت‌های ویژه و امنیتی، از دیگر مهارت‌های موردتوجه برای شغل نگهبانی در شب یا روز هستند. همچنین داشتن مهارت‌هایی مانند توانایی تایپ کردن، بیان خوب و آشنایی به کامپیوتر، می‌تواند در کسب موفقیت شغلی در این حرفه موثر باشد.

مدارک و آموزش

در بسیاری از موارد، شاغلان حراست و نگهبانی باید مدارک و گواهینامه‌های مرتبط با این حرفه را داشته باشند. به‌عنوان‌مثال در برخی از آگهی‌های استخدام حراست و انتظامات، به داشتن گواهینامه‌ رانندگی، گواهینامه دوره اصول نگهبانی و حفاظت فیزیکی و گواهینامه‌ دفاع شخصی اشاره می‌شود.

سابقه کار مرتبط

بسیاری از شرکت‌ها برای تأیید توانایی شاغلان خود، به دنبال وجود سابقه کار نگهبانی و حراست در شغل‌های مرتبط با امنیت و نگهبانی هستند.

شرح وظایف نگهبان

شاغلان حرفه حراست و نگهبانی وظایف بسیاری را بر عهده‌دارند که انجام این وظایف، به حفظ امنیت محیط‌های مختلف و حفظ امنیت دیگران منجر می‌شود. نگهبان‌ها با استفاده از ابزارهای امنیتی و تجهیزات نظارتی، اقدام به نظارت و نگهبانی از دارایی‌ها، افراد، وسایل حمل‌ونقل، ساختمان‌ها و محیط‌های دیگر می‌نمایند. در ادامه، برخی از وظایف شاغلان حراست و نگهبانی بیان‌شده است:

  • ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به ورود و خروج افراد و وسایل از محیط نظارت‌شده
  • اطلاع‌رسانی مرتبط با رخدادها و مسائل امنیتی
  • نظارت و کنترل درب‌ها، ورودی‌ها، خروجی‌ها و مسیرهای حرکت افراد یا وسایل نقلیه در محیط نظارت‌شده
  • احراز هویت افراد و مقابله با هرگونه تهدید امنیتی
  • تلاش برای جلوگیری از فعالیت‌هایی که به امنیت و سلامت افراد و دارایی‌ها آسیب می‌زنند
  • رعایت قوانین امنیتی
  • تشخیص و ارزیابی ریسک و مشکلات امنیتی
  • هماهنگی با کارکنان مجموعه و اجرای برنامه‌های حفاظتی
  • چک کردن شرایط محیطی
  • تماس با پلیس و نهادهای امدادرسان در صورت نیاز
  • شناخت تجهیزات امنیتی و توانایی استفاده از آن‌ها به‌طور روزمره
  • پاسخ به شکایات و درخواست‌های مرتبط با حوادث امنیتی و مشکلات مختلف

راه‌های ورود به حرفه نگهبانی و حراست

در این بخش، به معرفی راه‌های ورود به شغل نگهبانی و حراست می‌پردازیم. مسیر اول برای ورود به حرفه نگهبانی و حراست، کسب مدارک و گواهینامه‌های مرتبط با این حوزه کاری است. به‌عنوان‌مثال، در بسیاری از کشورها، شاغلین نگهبانی و حراست باید دارای گواهینامه‌ سیستم امنیتی و نگهبانی، گواهینامه‌ بین‌المللی رانندگی و‌ مجوز حمل سلاح باشند.

برای دریافت این گواهینامه‌ها، می‌توانید در دوره‌های آموزش حراست و حفاظت فیزیکی شرکت کنید. راه دوم برای پیوستن به حوزه نگهبانی و حراست، کسب تجربه کاری در حوزه‌‌های امنیتی، نظامی و انتظامی است.

یکی دیگر از راه‌های ورود به حرفه نگهبانی و حراست، شرکت در دوره‌های مجازی حراست و حفاظت فیزیکی است. در این دوره‌های منحصربه‌فرد مواردی مانند مهارت‌های شغلی، نحوه استفاده از تجهیزات و ابزارهای امنیتی، اصول نگهبانی و تکنیک‌های امنیتی، به شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود.

چالش‌های شغل نگهبانی

نگهبان و حراست دارای مسئولیت‌های متعددی است که در طول روز، با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود. این چالش‌ها می‌توانند برای فرد نگهبان به‌شدت دشوار و خسته‌کننده باشند. در ادامه به برخی از معایب، چالش‌ها و عوارض شغل نگهبانی و حراست اشاره می‌کنیم.

فعالیت در شیفت‌های طولانی

بسیاری از شاغلین در این حرفه باید در شیفت‌های طولانی کار کنند. همچنین شاغلین این حرفه، ممکن است بیشتر وقت خود را در شیفت‌های خارج از ساعات اداری صرف نمایند. انجام کار طولانی و کار در شیفت شب، می‌تواند باعث ایجاد خستگی و استرس شغلی شود.

آسیب‌های بدنی

شاغلین نگهبانی ممکن است برای حفظ امنیت محیط، با خطرات مختلفی مواجه شوند. بیدار ماندن طولانی در طول شب و احتمال درگیری با مجرمان، برخی از معایب و عوارض شغل نگهبانی هستند.

مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا

شاغلین نگهبانی ممکن است در موقعیت‌های تنش‌زا و خطرناک قرار گیرند. برخورد با افراد خشمگین و هنجارشکن، مقابله با حملات تروریستی و حضور در محل حادثه، ازجمله معایب این حرفه هستند.

بازار کار حراست و نگهبانی

در حال حاضر بازار کار حراست و نگهبانی، یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بازار کار در کشور است. به دلیل نیاز دائمی به استفاده از خدمات نگهبانی و حفاظت در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف، این بازار کار شرایط رو به رشدی را تجربه می‌کند.

علاوه بر این با افزایش توجه به لزوم برقراری آرامش و امنیت فیزیکی در محیط کار و زندگی، نیاز به دریافت خدمات حراست و نگهبانی در تهران و سایر شهرها افزایش‌یافته است. همین موضوع موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیاد در شغل حراست و نگهبانی شده است.

این شغل‌ها شامل نگهبانی در شرکت‌های خصوصی و دولتی، نیروی امنیتی، نگهبان مجتمع مسکونی، حراست دانشگاه، مدیران حراست و امنیت، حراست بانک سپه، ملی، صادرات و… می‌شود. به شکلی که نگهبان‌ها ممکن است در محیط‌های اداری، صنعتی، کارخانه‌ها، ساختمان‌های بزرگ و مراکز خرید، مشغول به کار شوند. همچنین برخی از شرکت‌ها در قالب موسسه حفاظتی، از کارجویان برای فعالیت در این حرفه دعوت به همکاری می‌کنند.

خوب است بدانید که متوسط حقوق شغل حراست و نگهبانی در تهران برای سال 1402، مبلغی برابر با 10.8 میلیون تومان در ماه است. همچنین درآمد شغل حراست و حفاظت فیزیکی در سایر شهرهای بزرگ در همین سال، مبلغی معادل با 9.4 میلیون تومان در ماه است. بااین‌حال معمولا شرکت‌ها مطابق با قانون کار در مورد شغل نگهبانی، اقدام به تعیین حداقل حقوق و دستمزد نگهبان می‌کنند.

جمع‌بندی

برای ورود به شغل حراست و نگهبانی، در ابتدا باید مهارت‌های مرتبط با این حرفه را به دست آورد و در دوره‌های آموزشی مناسب شرکت نمود. همچنین، همکاری با شرکت‌های نگهبانی و حراست و کسب تجربه از طریق شغل‌های مرتبط با این حوزه، می‌تواند به کارجو کمک کند تا به جایگاه موردنظر خود در این حرفه دست یابد.

ورود به شغل نگهبانی و حراست، فرصت‌های شغلی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین مزایایی مانند پایدار بودن درآمد، امنیت شغلی و افزایش شانس ایجاد روابط کاری پایدار، جزء مزایای شغل حراست و نگهبانی هستند. به همین دلیل تلاش برای ورود به این حوزه کاری، می‌تواند آینده شغلی مناسبی را برای کارجویان فراهم کند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4190

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.