افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

چگونه نوزاد را آرام کنیم؟

  • کد خبر : 4723
چگونه نوزاد را آرام کنیم؟

یکی از مواردی که مادران را بسیار آزرده خاطر می‌کند، گریه و ناآرام بودن نوزاد است. ممکن است که شما تغذیه نوزاد را چک کرده باشید و کودک شما گرسنه نباشد و از طرفی نوزاد نیز دل درد و تب هم نداشته باشد ولی باز ناآرام است، دلیل این موضوع چیست؟ چگونه نوزاد را باید […]

یکی از مواردی که مادران را بسیار آزرده خاطر می‌کند، گریه و ناآرام بودن نوزاد است. ممکن است که شما تغذیه نوزاد را چک کرده باشید و کودک شما گرسنه نباشد و از طرفی نوزاد نیز دل درد و تب هم نداشته باشد ولی باز ناآرام است، دلیل این موضوع چیست؟ چگونه نوزاد را باید آرام کنیم؟

بسیاری از نوزادان دلایل مختلفی برای گریه کردن و ناآرامی دارند و نمی‌توان دلیل مشخصی برای آن پیدا کرد. شاید فکر کنید که نوزاد با سیر بودن و بیماری نداشتن دیگر گریه نخواهد کرد و در صورتی که اصلاً این گونه نیست. (برخی از نوزادان زمانی که به خواب نیاز دارند هم با گریه این موضوع را بیان می‌کنند)

در این مطلب به‌صورت صفر تا صد به روش های آرام کردن نوزاد خواهیم پرداخت و از طرفی محصولاتی که باعث آرام شدن نوزاد می‌شوند را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

علت ناآرامی نوزاد را پیدا کنید:

اولین موردی که مادران باید به آن توجه کنند علت ناآرامی نوزاد است و این که منشأ ناآرامی نوزاد را پیدا کند. برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است که چند مثال ذکر کنیم. فرض کنید که نوازد شما از خواب بیدار شده و یک‌باره گریه می‌کند، به نظر شما علت چیست؟ قطعاً که نوزادان پس از بیدار شدن از خواب طولانی عادت به تغذیه شیر دارند و به نوعی نوزاد شما گرسنه است. ممکن است که به هنگام شیر دادن، نوزاد شروع به ناآرامی کند. ناآرامی این مورد می‌تواند از حالت قرار گرفتن نامناسب نوزاد و یا از طرفی نامناسب بودن شیشه شیر باشد، به این دلیل پیشنهاد می‌شود از شیشه شیری استفاده کنید که پستانک مناسب و نرمی داشته باشد و مکیدن را برای نوزاد آسان کند. (شیشه شیر باید فرمی شبیه به سینه های مادر داشته باشد)

دلایلی زیادی همچون نفخ، سرماخوردگی، گرسنگی و بی خوابی و… از جمله دلایل رایج برای ناآرام کردن نوزاد به شمار می‌روند.

روش های آرام کردن نوزاد:

والدین نوزاد همیشه روش های مخصوص به خودشان را برای آرام کردن نوزاد دارند و هر نوزادی هم با روش خاصی می‌تواند آرام شود، اما در این بین روش های مشترکی بین والدین وجود دارد که در این بخش به آن ها خواهیم پرداخت :

  • آغوش مادر : اولین و به نوعی ابتدایی ترین روش برای آرام کردن نوزاد، آغوش گرم مادر است. تجربه ثابت کرده است زمانی که نوازد به آغوش مادر باز می‌گردد احساس گرمی و امنیت و صمیمت از سمت مادر خود می‌گیرد و همین امر سبب آرام شدن نوزاد خواهد شد. از طرفی شما باید نوزاد را صحیح در آغوش بگیرید به‌صورتی که صورت نوزاد بر روی شانه های شما قرار گیرد و به آرامی پشت کمر نوزاد خود را نوازش کنید.
  • پخش موسیقی و صدای آرام بخش : یکی دیگر از روش های آرام کردن نوزاد پخش موسیقی و صدا است، البته که این موضوع وابسته به اخلاق و خلق خوی نوزاد شما هم بستگی خواهد داشت. زیرا برخی از نوزادان با صدای آهنگ و موسیقی یا صدای های متفرقه عصبانی تر شده و ناآرامی بیشتری از خودشان نشان می‌دهند.

شما می‌توانید با خواندن لالایی و در آغوش گردن نوزاد آن را آرام کنید، از طرفی بهتر است که یک موسیقی کودک پسند پخش کنید و رقص با نوزاد خودتان را هم امتحان کنید. صدای پدر و مادر می‌تواند برای کودک بسیار آرام بخش باشد و بهتر است هنگام ناآرامی پدر و مادر برای نوزاد لالایی بخوانند.

  • حرکت و ماساژ دادن نوزاد : یکی از کارساز ترین و رایج ترین روش های ممکن برای آرام کردن نوزاد، حرکت و ماساژ دادن نوازد است. به‌صورت کلی نوازادان عاشق لمس شدن هستند و به این موضوع واکنش مثبتی نشان خواهند داد. پیشنهاد می‌شود با دستان به آرامی ناحیه کمر نوزاد را مالش دهید و به مدت 15 دقیقه، این مورد باعث می‌شود که نوزاد احساس خوبی داشته باشد و به تدریج آرام خواهد شد.

علاوه بر ماساژ دادن شما می‌توانید از حرکات و نوسان های مختلفی هم استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید نوزاد را در گهواره یا تاب قرار داده و آن را هل دهید. این حرکت و نوسان باعث سرگرم شدن کودک و در اکثر مواقع به آرام شدن کودک منجر خواهد شد.

  • از پستانک استفاده کنید : یکی از روش های رایج برای آرام کردن نوزاد استفاده از پستانک مناسب نوزاد است. نوزادان همیشه مکیدن را دوست دارند و این عمل باعث آرام شدن آن ها خواهد شد.

هنگامی که مطمئن شدید که نوزاد شما گرسنه نیست بهتر بوده که از پستانک برای آرام کردن نوزاد استفاده کنید. پستانک تأثیر منفی روی دندان های نوزاد و حرف زدن آن نخواهد گذاشت و شما به راحتی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اونت استور مناسب ترین پستانک برای آرام کردن نوزاد را انتخاب و مورد استفاده قرار دهید.

آیا نوزاد را می‌توان با استفاده از اسباب بازی آرام کرد؟

نوزادان همیشه عاشق سرگرمی هستند و شما می‌توانید از ابزار سرگرمی نوزاد استفاده کنید. به عنوان مثال اسباب بازی مناسب برای نوزاد می‌تواند باعث سرگرمی آن شود و در نتیجه کودک از حالت ناآرامی خارج خواهد شد. (به عنوان مثال اسباب بازی با اندازه بزرگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای سرگرم کردن نوزاد باشد)

اما همیشه نمی‌توان کودک را با اسباب بازی آرام کرد ولی چرا؟ فرض کنید که کودک شما دل درد و یا تب دارد و آیا می‌توان با استفاده از اسباب بازی آن را آرام کرد؟ قطعاً که خیر، ولی چاره چیست؟ باید چکاری انجام داد؟ قطعاً که باید از دارو مناسب برای آرام و تسکین درد استفاده کنید.

جمع بندی و سخن پایانی:

گریه و ناآرامی نوزاد باعث استرسی و نگران شدن مادران خواهد شد و البته در زمانی که نوزاد شما گرسنه نیست و بیماری هم ندارد (همانند دل درد و تب) این نگرانی برای مادران چندین برابر می‌شود. ما در این مطلب به‌صورت صفر تا صد و کامل انواع روش برای آرام کردن نوزاد برای شما معرفی کردیم و شما با استفاده از این روش ها می‌توانید نوزاد را آرام کنید. (در صورتی که نوزاد شما بیمار بود و ناآرامی بیش از حد داشت، پیشنهاد می‌شود به پزشک متخصص رجوع کنید)

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4723

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.