افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

کامل ترین آموزش نحوه تشکلیل پرونده مالیاتی 1402

  • کد خبر : 4056
کامل ترین آموزش نحوه تشکلیل پرونده مالیاتی 1402

شناسایی هویت هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی برای افراد دیگر، نیازمند تعریف آنها در سامانه های دولتی و عضویت در بخش های مختلفی مربوط به زمینه های کاری آنها خواهد بود. به طور مثال از کد ملی به عنوان شماره ای یاد می شود که نشان دهنده شناخته شدن آن فرد به عنوان […]

شناسایی هویت هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی برای افراد دیگر، نیازمند تعریف آنها در سامانه های دولتی و عضویت در بخش های مختلفی مربوط به زمینه های کاری آنها خواهد بود. به طور مثال از کد ملی به عنوان شماره ای یاد می شود که نشان دهنده شناخته شدن آن فرد به عنوان یک هویت ثبت شده خواهد بود. هر کسی که کد ملی نداشته باشد، عملا قادر به دریافت هیچ خدمات دولتی و غیر دولتی نخواهد بود. بنابراین همین موضوع در شرکت های حقوقی و هویت های این چنینی نیز به عنوان یک اصل مطرح شده است و از کد اقتصادی برای این منظور بهره گرفته می شود.

کد اقتصادی در عمل شماره ای است که برای تعریف هر نهاد اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت های طرف مقابل و همکار، می توانند با جستجو از طریق این شماره، به فعالیت های موثر تجاری آنها برسند و رزومه صحیح و ثبت شده ای از اقدامات آنها را مشاهده نمایند.

مفهوم کد اقتصادی

یک عدد 12 رقمی و رسمی که از سوی سازمان امور مالیاتی برای شناسایی فعالیت های اقتصادی هر نهاد حقیقی و حقوقی ارائه شده است و به صورت یکتا برای آنها تعریف و تخصیص می شود. استفاده از این شماره برای موارد متعددی قابل طرح است و بهتر است این گونه بگوییم که بدون دارا بودن این کد، امکان بهره مندی از هیچ خدمات دولتی برای شرکت ها وجود نخواهد داشت.

حتی این کد اقتصادی از پیش زمینه های لازم برای دریافت کارت بازرگانی نیز محسوب می شود و به همین دلیل هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد که باید نسبت به دریافت آن اقدام کرد. در واقع هر شرکتی که فعالیت های مستمر و موفقی در حوزه های مختلف مانند تولید محصولات و فروش آنها دارد، به همراه افرادی که حتی دارای کسب و کارهای کوچک و خرد می باشند، باید اقدام به اخذ این کد نمایند.

شرکت ها و اشخاص می توانند با اخذ چنین شماره ای از مرجع رسمی آن، امور مالیاتی خاصی مانند گواهی ارزش افزوده را از سازمان مربوطه دریافت کنند. با چنین شماره ای امکان فعالیت در مزایده ها و مناقصه ها وجود خواهد داشت و طرف مقابل یک معامله تجاری بزرگ و کوچک، می تواند با استعلام از این طریق، صلاحیت شما برای انجام یک تعهد را به راحتی بسنجد.

هویت های حقیقی و حقوقی که دارای کد اقتصادی باشند، باید در هر دوره مالی اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود کنند و شفافیت های لازم را در زمینه های اقتصادی به خوبی رعایت کنند. به همین دلیل نیز معمولا میزان اعتماد طرفین در صورت وجود شماره اقتصادی بسیار بالاتر خواهد رفت و رسمیت معاملات بیشتر خواهد شد.

شرایط دریافت کد اقتصادی

تمامی نهاد های حقیقی و حقوقی فعال در زمینه های اقتصادی و کسب و کار، باید برای دریافت این کد اقدام کنند. قانون اساسی در سال های اخیر با مصوبات جدید خود، این دستور را به تمامی موارد فوق الزام کرده است و دلیل این موضوع، شناسایی نهادهایی است که خود را از ساختار پرداخت مالیات و هزینه های این چنینی دور می کنند. بنابراین هیچ محدودیتی برای اخذ این کد در موارد مذکور وجود نخواهد داشت و در واقع طبق یک قاعده رایج، باید نسبت به آن اقدام شود.

تنها هویت هایی که از این قانون مستثنی می باشند، شامل افرادی است که در زمینه های مذهبی، فرهنگی، هنری و ادبی مشغول به کار و فعالیت می باشند و یا اینکه مقدار داد و ستدهای معاملاتی آنها از یک مقدار حداقلی کمتر باشد.

“برای اطلاع بیشتر از شرایط اخذ کد اقتصادی اینجا کلیک کنید.”

اهمیت کد اقتصادی

نمی توان از اهمیت این کد برای تجار و بازرگانان به سادگی عبور کرد :

  • آنها از طریق این کد 12 رقمی، رسمیت پیدا می کنند و نشان دهنده وجود سوابق و اطلاعات هویتی دقیق آنها در سامانه های دولتی و اقتصادی خواهد بود.
  • اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه مند به حضور و مشارکت در انواع مزایده ها و مناقصه هستید، قطعا کد اقتصادی برایتان به عنوان یک ضرورت مطرح خواهد بود.
  • فرض کنید که شما یک تاجر و بازرگان موفق در زندگی اقتصادی خود باشید، این فرآیند بدون اتصال به مفاهیم واردات و صادرات ممکن نخواهد بود و برای این منظور باید اقدام به اخذ کد اقتصادی کنید.
  • شفافیت های مالیاتی برای شرکت های تجاری از مهم ترین آیتم های مطرح شده در سال های اخیر است. علیرغم اینکه میزان رواج این موضوع در کشور ما کمتر است، اما با سازوکار تعریف شده از دولت های اخیر، دریافت کد اقتصادی و ارتباط موثر و سازنده با امور مالیاتی، یکی از جنبه های مهم درموفقیت های شما خواهد بود.

چه مدارکی باید ارائه شود؟

قبلا باید نسبت به دریافت و تکمیل مدارک زیر اقدام شود:

  • دفترچه مخصوصی از سوی سازمان امور مالیاتی در اختیار متقاضیان قرار داده می شود که باید به دقت مطالعه شده و تکمیل شود.
  • علاوه بر دفترچه باید به سراغ فرم های رسمی و قانونی رفت که واحد ثبت امور مالیاتی در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • مدارک هویتی فرد حقیقی یا تمام افراد مشارکت کننده در یک نهاد حقوقی باید به صورت برابر با اصل ارائه شود.
  • اسناد دیگری در مورد هویت حقوقی شرکت مانند اساسنامه و تغییرات هم توسط سازمان مربوط دریافت خواهد شد.
  • اظهارنامه های مالیاتی فعلی و سابق باید ارائه شوند.
  • آگهی ثبت در روزنامه رسمی
  • اسناد مربوط به مالکیت محل استقرار شرکت و یا قولنامه های ثبت شده برای موقعیت های اجاره ای
  • فیش های پرداخت مالیات برای دوره های گذشته فعالیت شرکت یا فرد
  • رسید فیش های پرداختی برای هزینه های صدور کد اقتصادی

آموزش مراحل ثبت نام کد اقتصادی

افراد و شرکت هایی که تمایل به ثبت نام و دریافت کد اقتصادی دارند، باید روند زیر را به دقت طی کنند :

  • ثبت الکترونیکی : ورود به سامانه رسمی دولت و امور مالیاتی برای ثبت نام هویتی
  • ثبت درخواست کد اقتصادی : بخشی از این درگاه الکترونیکی اختصاص به کد اقتصادی دارد و افراد می توانند از این بخش مقدمات درخواست خود را بارگذاری نمایند.
  • نام کاربری و رمز : سازمان امور مالیاتی پس از مشاهده درخواست شما، نام کاربری و رمز لازم برای مراجعه بعدی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بقیه اطلاعات لازم را برای آنها ارائه دهید.
  • ویرایش اطلاعات : در صورتی که داده های لازم برای امور مالیاتی را به درستی درج نکرده باشید، از شما خواسته می شود که از فرصت خود برای ویرایش آنها استفاده کنید.
  • بررسی و تایید : پس از طی مراحل بالا، کارشناسان امور مالیاتی با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده، در صورت تایید، کد لازم را به شما تخصیص خواهند داد.

نکته: با توجه به سوالات زیاد در این خصوص باید بدانید که خرید و فروش سهام عدالت مشمول مالیات نخواهد شد، اگر علاقه دارید بیتشر در باره نحوه فورش سهام عدالت اطلاعات داشته باشید به این لینک مراجعه کنید.

هزینه های دریافت کد اقتصادی

کدهای اقتصادی جدید توسط سازمان امور مالیاتی به صورت 16 رقمی صادر می شود و این موضوع به علت بروز چالش هایی جهت تخصیص کد یکتا رخ داده است. اغلب افراد باید در صورتی که نسبت به تغییر کد 12 رقمی خود اقدام نکرده اند، این مرحله را هم انجام بدهند. هزینه های هر یک از این مراحل با دیگری متفاوت است اما منافع حاصل از دریافت این کدهای اقتصادی برای متقاضیان به حدی است که به جرات می توان گفت مبلغ چندان چشمگیری نخواهد بود.

سازمان امور مالیاتی در ابتدای هر سال مالی بر اساس مبالغ تعریف شده در ردیف بودجه خود، اقدام به تعیین هزینه های مختلف این فرآیند اعم از صدور کد اقتصادی تا تغییر به شماره 16 رقمی برای مراجعه کنندگان کرده است. می توان این هزینه ها را از طریق درگاه رسمی سازمان امور مالیاتی به وضوح مشاهده و رصد کرد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.