افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
1

گردوی کپک زده را چکار کنیم؟

  • کد خبر : 4652
گردوی کپک زده را چکار کنیم؟

یکی از مشکلاتی که کشاورزان باغ گردو و خریداران میوه گردو با آن روبرو هستند کپک زدگی گردو است، گردو با آنکه مواد مغذی بسیار زیادی دارد و باعث ارتقای عملکرد مغز انسان می‌شود، ولی در صورت کپک زدگی کاملاً برعکس عمل کرده و مسمومیت‌های شدید  روده را به همراه دارد، بنابراین کشاورزانی که میوه […]

یکی از مشکلاتی که کشاورزان باغ گردو و خریداران میوه گردو با آن روبرو هستند کپک زدگی گردو است، گردو با آنکه مواد مغذی بسیار زیادی دارد و باعث ارتقای عملکرد مغز انسان می‌شود، ولی در صورت کپک زدگی کاملاً برعکس عمل کرده و مسمومیت‌های شدید  روده را به همراه دارد، بنابراین کشاورزانی که میوه آنها بر روی شاخه‌ها دچار کپک زدگی شده است نمی‌توانند میوه کپک زده را به فروش برسانند، همچنین خریدارانی که میوه گردویی آنها در اثر سهل انگاری کپک زده است به هیچ عنوان اجازه مصرف این میوه‌ها را ندارند، سوالی که همیشه ذهن این افراد را درگیر کرده است این است که گردوی کپک زده را چه کار کنیم؟

 با گردوی کپک زده انبار شده چه کار کنیم؟

اگر کشاورزان در خرید نهال گردو و مراقبت از آن توجه کافی داشته باشند میوه گردو نه تنها بر روی شاخه‌ها دچار کپک زدگی نمی‌شود، بلکه بعد از چیدن نیز بیمار نشده و مدت زمان طولانی می‌توان آنها را نگهداری کرد، چون انبارمانی نهال‌های با کیفیت بالا است، بنابراین به هنگام احداث باغ گردو و خرید نهال از کارشناسان مربوطه میزان انبارمانی میوه گردوی تولید شده را جویا باشید.

یک خریدار یا کشاورز به هنگامی که با گردوی کپک زده مواجه می‌شود باید اقدامات لازم را انجام دهد تا مابقی میوه‌ها را از کپک زدگی نجات دهد، در مرحله اول توصیه شده به هیچ عنوان میوه کپک زده را مصرف نکنند، هنگامی که گردوی کپک زده را می‌بینید، تمام گردوهایی آلوده را دور بیندازید.

چون عامل این قارچ‌ها بسیار ریز بوده و به راحتی می‌توانند از پوسته به مغز گردو نفوذ کرده و مابقی گردوهای سالم را نیز بیمار کرده و باعث فساد تمامی گردوها خواهد شد،  گردوهای باقی‌ مانده را به دقت بررسی کنید و اگر کپک یا علایم فساد و عفونت را مشاهده کردید، آنها را دور بیندازید.

نگاهی دقیق به سایر گردوها بیندازید و مطمئن شوید که آن‌ها نیز دچار کپک زدگی نشده اند، اگر برایتان قابل قبول به نظر می رسد، می توانید این گردوها را استفاده کنید، برای اطمینان خاطر گردوهایی که به نظر سالم می‌رسند را قبل از مصرف شستشو داده و از آب سرد استفاده کرده، آنها را تمیز و خشک کنید، بعد از شستشو، گردوهای سالم را در یخچال یا انبار های مخصوص تهویه دار نگهداری کنید تا جلوی فساد آنها گرفته شود.

خریداران در خرید گردو، حتما گردوهای تازه و سالم را تهیه کرده و از کیسه یا جعبه‌های منفذدار استفاده کنند تا تهویه هوا در بین میوه گردو امکان‌پذیر باشند، چون بهترین راه جلوگیری از کپک زدگی گردوها، نگهداری این محصولات در محیط خشک و سرد بوده و از رسیدن نور مستقیم خورشید به آن‌ها جلوگیری کنید.

کشاورزان چگونه از کپک زدگی میوه گردو بر روی شاخه‌ها جلوگیری کنند؟

همانطور که اشاره کردیم چون میوه گردوی کپک زده اصلاً قابل مصرف نیست بنابراین باغداران به هیچ عنوان اجازه ندهند این بیماری در باغ آنها شیوع کند، کشاورزان برای جلوگیری از کپک زدگی میوه گردو روی درختان، می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  1.  انتخاب مکان مناسب: درختان گردو را در مکانی کاشت کنید که دارای تهویه مناسب و نور رسانی قوی باشد، این مسئله کمک می‌کند تا میوه‌ها سریعتر رشد کرده و از رشد کپک جلوگیری کنند.
  2.  تهویه در هنگام کاشت: در هنگام کاشت درختان گردو، فاصله را بین درختان به خوبی حفظ کنید تا انتقال هوای مناسب و جریان هوا بین آنها امکان پذیر باشد، همچنین با خرید نهال کوتاه پایه کوتاه تا حدی می‌توانند این مشکل را رفع کنند.

  1. هرس شاخه‌های مرده: شاخه‌های مرده، آلوده یا بیمار را هرس کنید، این کار باعث جلوگیری از انتقال عفونت از شاخه به سایر بخش‌های درخت‌ گردو می‌شود.
  2. آبیاری منظم: حفظ رطوبت در حد متوسط و نظم در آبیاری می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به کپک کمک کند، توجه کنید که زیادی آبیاری نکنید تا رشد قارچ را رونق ندهید.
  3.  استفاده از محصولات ضدعفونی: می‌توانید از محصولات ضدعفونی گیاهی برای کاهش عفونت‌های قارچی بر روی میوه‌ها و درختان استفاده کنید.
  4. اجتناب از محصولات شیمیایی: ترجیحاً از محصولات شیمیایی مانند کودهای شیمیایی و سم‌وم شیمیایی استفاده نکنید، زیرا این محصولات می‌توانند منجر به بروز مشکلات سلامتی و زیست‌ محیطی شوند.

کلام آخر

کشاورزان برای حفظ و نگهداری سرمایه اولیه خود در خرید نهال گردو و احداث باغ آن موظف هستند تا اطلاعات علمی و گیاه پزشکی خود را در این زمینه افزایش دهند، آنها با مراجعه به سایت تخصصی برتر نهال می‌تواند به صورت آنلاین یا تلفنی با کارشناسان نهالستان تماس گرفته و نهال‌های سازگار با منطقه را خریداری کنند و برای تخمین سرمایه اولیه مورد نیاز قیمت نهال گردو را از آنها بپرسند.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

 

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4652

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.