افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

۵ نکته‌ی مهم در نوشتن رزومه که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

  • کد خبر : 1055
۵ نکته‌ی مهم در نوشتن رزومه که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

نکات بسیاری برای نوشتن رزومه وجود دارد. هرکسی نظر خودش را دارد؛ بلاگر مشاور شغلی تازه‌کار، نویسنده‌ی حرفه‌ای رزومه یا متخصص پیشرفت کارآمدی و این فهرست به همین صورت ادامه می‌یابد. ساخت رزومه کاری آنلاین با رزومه ساز کاربوم برخی از توصیه‌ها عاقلانه هستند و برخی دیگر نامعقول به نظر می‌آیند. در ادامه به مواردی […]

نکات بسیاری برای نوشتن رزومه وجود دارد. هرکسی نظر خودش را دارد؛ بلاگر مشاور شغلی تازه‌کار، نویسنده‌ی حرفه‌ای رزومه یا متخصص پیشرفت کارآمدی و این فهرست به همین صورت ادامه می‌یابد.

ساخت رزومه کاری آنلاین با رزومه ساز کاربوم

برخی از توصیه‌ها عاقلانه هستند و برخی دیگر نامعقول به نظر می‌آیند.

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در نوشتن رزومه‌ کاری خود باید از آن‌ها اجتناب کنید.

نکته: برخی از این نکات ممکن است تحت شرایطی خاصی قابل‌اجرا باشند. نگران نباشید، در ادامه همه‌چیز را توضیح می‌دهیم.

نکته‌ی نادرست ۱: همیشه رزومه‌ی خود را در یک صفحه بنویسید

االبته. اگر تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا ابتدای کار خود هستید، باید این نکته را رعایت کنید.

نمونه رزومه کاری رشته‌های مختلف

اگر تجربه‌ و مهارت‌های کافی ندارید که رزومه‌تان را بیش‌تر از یک صفحه کند، آن‌چه را که می‌خواهید بگویید، در یک صفحه خلاصه کنید.

با این وجود، اگر خلاصه‌ کردن رزومه‌تان به یک صفحه، باعث می‌شود که بخش اعظمی از اطلاعات کارمندی خود را پاک کنید، دوباره در مورد این مسئله فکر کنید.

زمانی که رزومه‌ی خود را متناسب با نیازها و ضرورت‌هایی تصحیح می‌کنید که کارفرما در آگهی شغل ذکر کرده‌است، تمام سابقه‌کاری‌های مرتبط خود را در آن بنویسید. اگر فهرستی طولانی است، اطلاعاتی واردشده را محدود کنید. برای هر موقعیت کاری‌ای که داشته‌اید، فقط ۳ تا ۵ بولت‌پوینتی را ذکر کنید که نمایان‌گر مهارت‌ها و تجربه‌های کاری‌ای باشد که برای شغل درخواستی حیاتی است.

اما هرگز نقاط قوت مرتبط را برای این‌که تعداد صفحات را کم کنید، نادیده نگیرید؛ و هرگز اندازه‌ی فونت‌ و فضای بین خطوط را بیش‌ازحد کوچک نکنید تا همه‌چیز را در یک صفحه جا دهید. اگر اطلاعات مرتبط بیش از یک صفحه شد، بگذارید به همان صورت باشد.

نکته‌ی نادرست ۲: نیاز به کاورلتر ندارید

اگر یک نمونه‌ توصیه‌ی کاملا بد می‌خواهید، این مورد بهترین مثال است. واقعا شما به کاورلتر احتیاج دارید.

اول از همه، کاورلتر اغلب لازم است، ساده و سرراست.

دیگر چه؟ نوشتن کاورلتر، حتی اگر صریحتا هم لازم نباشد، در مورد اشتیاق و انگیزه‌ی شما برای گرفتن آن شغل صحبت می‌کند. ضمیمه کردن نامه‌ای خاص و متناسب با شغل نشان می‌دهد که شما در پست‌های مشابه برای چندین استخدام‌کننده بیهوده درخواست نمی‌دهید.

کاورلترها هم‌چنین می‌تواند اطلاعات مهمی مثل دوری طولانی از کار یا تغییر شغل را روشن و واضح سازند. اما شاید مهم‌تر از همه این مسئله باشد که کاورلترها به استخدام‌کننده‌ها کمک می‌کند دریابند که پشت این درخواست، انسانی قرار گرفته‌است. فرآیند مدرنی که برای استخدام انجام می‌گیرد کاملا غیرشخصی است که رد کردن نامزدی با نام غیرمشخص THX 1138 را آسان‌تر کند. کاورلتری که خوب نوشته شده‌باشد، به شما کمک می‌کند که در بین جمعیت زیادی از افراد بدرخشید.

نکته‌ی نادرست ۳: رزومه خود را هدف‌مند ننویسید

برخی از متخصصان معتقدند که نوشتن رزومه‌ی هدف‌مند به تلاش‌های جست‌وجوی کار شما آسیب وارد می‌کند. چیزی که در واقع آن‌ها می‌خواهند بگویند این است که نوشتن رزومه‌ی هدف‌مندی که نامناسب باشد، به کار شما آسیب می‌زند.

رزومه‌ی هدف‌مند به‌خصوص هنگامی که شغل خود را تغییر می دهید یا فارغ‌التحصیلی هستید که به دنبال کار می‌گردید، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. اگر شما متخصصی حرفه‌ای هستید که می‌خواهید تنها وظایف شغلی خود را تغییر دهید (تا این‌که کاملا حوزه‌ی کاری‌تان را تغییر دهید)، می‌توانید خیلی ساده آن را در خلاصه‌ی رزومه‌ی خود جا دهید.

درحالی‌که رزومه‌ی هدف‌مند به خواننده می‌گوید که می‌خواهید چه‌کاری انجام دهید و هدفتان از آن چیست، خلاصه‌ی رزومه، مرور سریعی بر کار شما خواهد داشت.

با توجه به این‌که فرآیندهای استخدام مدرن امروزی به شدت وابسته به سیستم‌های پیگیری متقاضی (Applicant Tracking Systems) هستند، هردوی آن‌ها گزینه‌های باارزشی محسوب می‌شوند. این بخش‌های اضافی به شما فضای بیش‌تری می‌دهند که مهارت‌های مربوطه‌ی خود و کلمات کلیدی تجربیاتتان را به آن بیفزایید و آن ربات‌ها را به سمت خود جذب کنید.

نکته‌ی نادرست ۴: هرگز بخش تفریح را در رزومه‌ی خود ذکر نکنید

اوه، بخش تفریح. برای برخی افراد این بخش یادگاری‌ست از دهه‌ی ۹۰، زمانی که شما مثل یک انسان واقعی مسابقه را برنده می‌شدید (برخلاف افراد ابتدای سال ۲۰۰۰ به بعد که مثل سری تلویزیونی one-man army فقط عدد نشان می‌دادند).

برای سایر افراد، این کار فقط فضای رزومه را حیف می‌کند.

نکته اما این‌جاست: زمانی که برای شغل مشخصی در شرکت‌های به‌خصوصی درخواست می‌دهید، منطقی‌ست که این بخش را اضافه کنید. برخی از کارفرماها انتظارات مشخصی از کارمندان برای تناسب فرهنگی دارند و اگر علایق و دلبستگی‌های شما مطابق با جو گروه آن‌ها باشد، عالی است.

گفته می‌شود که هرگز دروغ نگویید و خیلی عمومی آن را بیان نکنید. اگر تصمیم دارید که از عشق خود به کتاب خواندن بگویید، واضح و روشن بیان کنید. وقتی استخدام‌کننده‌ها فقط کلمه‌ی «کتاب» را در بخش تفریحات شما می‌بینند، فکر می‌کنند که «بله. درسته. آخرین باری که یه کتاب خوندی وقتی بوده که توی سال ۲۰۱۰ داشتی برای امتحانای آخر ترمت درس می‌خوندی.»

تقریبا همه‌ی افراد فیلم و مسافرت را هم دوست دارند. صحبت در مورد چیزهایی که جزئیات عمومی کم‌تری داشته‌باشند به کارفرمای آینده‌ی شما کمک می‌کند که برداشتی کلی از چیزی که واقعا به آن علاقه دارید بدست آورند.

نکته‌ی نامناسب ۵: بخش مهارت‌های نَرم را نادیده بگیرید

البته، مهارت‌های نوشتاری و ارتباط زبانی عالی، توانایی انجام چندین وظایف همزمان و اخلاق حرفه‌ای، تقریبا برای هیچ‌کسی که تابه‌حال شغلی داشته‌است، صدق نمی‌کند.

هرچند، با اختراع ATSها، منطقی‌ است که مهارت‌هایی را که درهرحال برایتان واضح و مشخص است، فهرست کنید. با این‌ حال، اگر آن‌ها را نمی‌نویسید، نرم‌افزارهای طبقه‌بندی هم در این رقابت به شما توجهی نمی‌کنند.

مسئله‌ی دیگری که باید گفت این است که تحقیقات نشان می‌دهند که استخدام‌کننده‌ها برای مهارت‌های نَرم ارزش بسیاری قائلند و به دنبال افرادی هستند که این مهارت‌ها را داشته‌باشند.

بله. همین بود. الان شما می‌دانید که از چه نکته‌های نامناسبی که گفته می‌شود خوب هستند، اجتناب کنید و نکته‌های کوچکی را درک کردید که ممکن است مصاحبه‌ی شغلی شما را آسان‌تر کند.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=1055

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.