افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024
1

راهنمای معامله در بورس برای کسانی که هنوز وارد این بازار نشده‌اند!

  • کد خبر : 2428
راهنمای معامله در بورس برای کسانی که هنوز وارد این بازار نشده‌اند!

در سال‌های اخیر که استقبال از بورس بسیار شدت یافته است بسیاری از افراد به این بازار روی آورده‌اند. در این مقاله، آموزش خرید و فروش در بورس را به صورت کامل برای افرادی که با این مبحث آشنا نیستند گفتیم. موارد توصیه شده در این مطلب کمک راه معاملات شما خواهد بود. دریافت کد بورسی در […]

در سال‌های اخیر که استقبال از بورس بسیار شدت یافته است بسیاری از افراد به این بازار روی آورده‌اند. در این مقاله، آموزش خرید و فروش در بورس را به صورت کامل برای افرادی که با این مبحث آشنا نیستند گفتیم. موارد توصیه شده در این مطلب کمک راه معاملات شما خواهد بود.

دریافت کد بورسی

در اولین قدم برای خرید سهام در بورس لازم است کد بورسی خود را که مختص خود شماست دریافت کنید. برای این کار به سامانه سجام رفته و در آن ثبت نام کنید. در ثبت نام سجام کافیست اطلاعات شخصی خود را در کادرهای مربوطه جای‌گذاری کرده و احراز هویت انجام دهید و پس از آن وارد دومین قدم خرید و فروش در بورس ‌شوید.

دریافت کد معاملاتی

پس از ثبت نام سجام، در دومین قدم برای خرید و فروش سهام در بورس، در یک کارگزاری ثبت نام می‌کنیم. خرید و فروش سهام در بورس توسط شرکت‌های واسط بازار که کارگزاری‌ها هستند صورت می‌گیرد. کارگزاری‌ها توسط سازمان بورس اوراق بهادار مجوز فعالیت در بورس را دارند. برای ثبت نام در کارگزری به سایت آن مراجعه کنید تا «نام کاربری و رمز عبور» برای دسترسی به پنل معاملات آنلاین کارگزاری دریافت کنید.

نحوه خرید و فروش در بورس

پس از دریافت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین خود می‌توانید برای خرید سهام مورد نظر وارد سامانه معاملاتی کارگزاری شوید و سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید. با گسترش اینترنت در میان مردم، دیگر کسی به فکر خرید و فروش سهام به روش دیگری به غیر از روش خرید و فروش سهام به صورت آنلاین نیست. اما بهتر است بدانیم که روش‌های دیگری برای خرید و فروش در بورس وجود دارد که چون چندان کاربردی نیستند از توضیح آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

خب با این مقدمه چنانچه تصمیم گرفتید که سهام شرکتی را در بورس تهران خریداری کنید سوال این است که برای خرید سهام چه اقداماتی باید انجام داد؟ در واقع بعد از صدور کد بورسی و ثبت‌نام در یک کارگزاری و دریافت اطلاعات ورود به پنل معاملات آنلاین، بسیار ساده و در کمتر از چند ثانیه می‌توانید اقدام به خرید سهام در بورس کنید. برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ورود به پنل معاملات آنلاین کارگزاری‌ با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که برای شما پیامک شده است.
  2. در این مرحله حساب کارگزاری خود را شارژ کنید. ابتدا باید پول را از حساب بانکی خود به حساب کارگزاری‌ منتقل کنید. این کار شبیه خرید اینترنتی است و با کلیک روی گزینه‌ای به اسم «انتقال وجه» صورت می‌گیرد. روی گزینه بزنید و مبلغ مورد نظر خود را وارد و روی گزینه پرداخت کلیک کنید تا وارد درگاه پرداخت شوید. اطلاعات کارت بانکی خود را بزنید و پول را به حساب کارگزاری‌تان واریز کنید.
  3. پس از واریز پول گزینه‌ای به اسم «ارسال سفارش» را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
  4. در صفحه باز شده، نماد بورسی یا اسم شرکتی که قصد خرید سهم آن را دارید وارد کنید. توجه کنید که در سایتTSETMC می‌توانید تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را ببینید.
  5. تعداد سهامی که قصد خریداری آن ‌را دارید در قسمت «حجم سفارش» و قیمت موردنظرتان برای خرید سهام را نیز وارد کنید.
  6. روی گزینه «خرید» کلیک کنید تا سفارش شما ثبت شود.

یکی از نکاتی که در خرید و فروش در بورس باید دقت کنید این است که سفارش شما با قیمت و تعداد برگه سهامی که در نظر داشتید در هسته معاملات بورس تهران ثبت می‌شود و اگر کسی قصد فروش سهام خود را داشته باشد (البته با همان قیمتی که شما قصد خرید دارید) سفارش شما انجام می‌شود؛ در غیر این‌ صورت باید صبر کنید تا فروشنده پیدا شود.

برای خرید یا فروش لحظه‌ای باید قیمت پیشنهادی خود را همان اولین قیمت موجود در لیست سفارشات فروش وارد کنید تا زمانی که بر روی گزینه «خرید» کلیک می‌کنید سفارش شما توسط کارگزاری به هسته معاملات بورس ارسال شود و هسته معاملات خریدتان را در همان لحظه برای شما انجام دهد و سهم مورد نظرتان را بخرد و به چرتفوی شما وارد کند.

برای فروش سهام خود نیز لازم است همین مراحل را طی کنید اما به جای گزینه «خرید»، گزینه «فروش» را کلیک کنید.

توصیه سرمایه‌گذاری سودآور

یکی از سوالاتی که ذهن افراد تازه وارد بازار را مشغول می‌کند این است که برای شروع به خرید و فروش در بورس با چه مبلغی شروع کنیم؟ توصیه ما این است که از کم شروع کنید! اگر هنوز اطلاعات کافی از بورس و نحوه خرید و فروش سهام ندارید با مبالغ کم وارد بازار شوید و انتظار سودهای نجومی نداشته باشید. بورس همیشه صعودی نیست و آنچه که از اسفند 98 تا نیمه دوم سال 99 رخ داد در کل سابقه بورس ایران امری بی‌سابقه بود.

برای سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است نگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری خود داشته باشید و اگر تفکرتان این است که حضوری بلندمدت در بورس داشته باشید از همان ابتدا به صورت اصولی شروع به ترید کنید و برای خریدهای خود حد سود و حد ضرر مشخص کنید و به صورت پلکانی خرید کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=2428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.