افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
0

پیامدهای کاهش ویتامین سی در بدن

  • کد خبر : 4104
پیامدهای کاهش ویتامین سی در بدن

در میان انواع ویتامین ها، ویتامین سی، ضروری و حیاتی به شمار می رود و افراد سعی می کنند در رژیم های غذایی خود، مقدار کافی از این ویتامین به بدن خود برسانند. این ویتامین وظایف مهمی از جمله تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست، مو و ناخن را دارد و کمبود ویتامین سی در بدن […]

در میان انواع ویتامین ها، ویتامین سی، ضروری و حیاتی به شمار می رود و افراد سعی می کنند در رژیم های غذایی خود، مقدار کافی از این ویتامین به بدن خود برسانند. این ویتامین وظایف مهمی از جمله تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست، مو و ناخن را دارد و کمبود ویتامین سی در بدن پیامدها و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

عوارض کمبود ویتامین سی در بدن

با اینکه منابع ویتامین سی به وفور در همه جا یافت می شود، اما باز هم بیش از 7 درصد بزرگسالان دچار کمبود این ویتامین هستند. کم بودن ویتامین سی در بدن، مشکلات و پیامدهایی را به همراه خواهد داشت که مهم ترین آن ها شامل:

1- از بین رفتن شادابی پوست

ویتامین سی یک عنصر مهم برای طراوت و شادابی پوست به شمار می رود و کمبود این ماده سبب زمخت و سفت شدن پوست می گردد. همچنین ویتامین سی یکی از عوامل مهم برای تولید کلاژن به کار می رود؛ بنابراین کمبود این ماده در بدن، سبب پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

تغییر رنگ پوست، ایجاد لکه و پوسته پوسته شدن، همگی از مواردی هستند که در صورت کمبود ویتامین سی در بدن، رخ می دهند؛ به همین دلیل بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبت پوستی حاوی ویتامین سی هستند.

لازم به ذکر است که این مورد به تنهایی نمی تواند نشان دهنده کمبود ویتامین سی در بدن باشد؛ زیرا ممکن است برخی نکات مهم که به داشتن پوست سالم کمک می کند، رعایت نشده باشد.

2- کبود شدن پوست

کمبود ویتامین سی

مویرگ ها و رگ های زیر پوست بسیار نازک و کوچک هستند و اگر پاره شوند، خون به بیرون نشت می کند که در این زمان کبودی رخ می دهد. زمانی که مقدار ویتامین سی در بدن کم تر از حد معمول باشد، با کوچک ترین تحریکی، کبودی رخ می دهد؛ چراکه تولید ضعیف کلاژن سبب تضعیف دیواره های رگ های خونی می شود.

3- فرو رفتگی ناخن

ویتامین سی نقش مهمی در سلامت ناخن و ظاهر آن دارد. معمولا افرادی که از کمبود ویتامین سی رنج می برند، ناخن های شکننده و فرورفته ای دارند که با کوچک ترین ضربه دچار شکستگی می شوند.

علاوه بر تغییرات ظاهری ناخن، ممکن است لکه های قرمز (لخته های خون) زیر ناخن دیده شوند که دلیل آن تضعیف رگ های خونی زیر ناخن است. تضعیف رگ های خونی منجر به پارگی هر چه ساده تر آن ها شده که در نهایت لکه های قرمز روی ناخن پدید می آید.

4- تضعیف سیستم ایمنی بدن

بدون شک همه می دانند که ویتامین سی یک عامل مهم برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی است و کمبود این ماده منجر به تضعیف بدن در برابر عوامل خارجی می شود؛ تا جایی که فرد در بازه های زمانی کوتاه مدت مریض می شود و دوران نقاهت طولانی تری نسبت به دیگر افراد خواهد داشت.

5- تضعیف استخوان ها

استخوان عضو مهم بدن است که حالت و فرم کلی بدن را شکل می دهد و کمبود ویتامین سی در بدن می تواند در سلامت این عضو تاثیرگذار باشد. کمبود ویتامین سی در بدن موجب پوکی استخوان و تحلیل رفتن آن ها می شود که در نهایت این امر، استخوان ها به راحتی دچار شکستگی می شوند و استحکام و مقاومت لازم را ندارند.

6- تاخیر در بهبود زخم

زخم های بدن

کلاژن یک پروتئین مهم در بدن است که در بهبود زخم های ایجاد شده بر روی پوست تاثیر زیادی دارد. اگر کلاژن موجود در بدن کم باشد، زخم ها با سرعت کم تری بهبود پیدا می کنند.

از آن جایی که ویتامین سی یک عنصر مهم برای تولید کلاژن به شمار می رود، در صورت کمبود آن مشکلات زیادی بروز می کند. تحقیقات نشان داده است، افرادی که دچار کمبود ویتامین سی هستند، زمانی که یک زخم بر روی پوستشان ایجاد می شود، بسیار دیر التیام پیدا می کند و حتی در مواردی ممکن است زخم های قدیمی آن ها مجددا سر باز کرده و دچار عفونت شوند.

7- خستگی مفرط

خستگی مفرط و بد خلقی می تواند جز اولین پیامدهای ظاهری کمبود ویتامین سی باشد. زمانی که بدن دچار افت ناگهانی ویتامین سی می شود، معمولا این علائم ظهور پیدا می کنند که در صورت مصرف روزانه و مداوم ویتامین سی، این مشکلات به راحتی برطرف خواهند شد.

8- تغییرات ظاهری مو

کمبود ویتامین سی تاثیر مستقیمی در ساختار مو و سلامت آن خواهد داشت و می تواند به سادگی ظاهر مو را تغییر دهد. معمولا افرادی که دچار کمبود ویتامین سی هستند موهای تاب دار و خمیده دارند؛ زیرا به دلیل نازکی زیاد و بیش از حد، خیلی زود دچار شکستگی و ریزش می شوند. معمولا مشکلاتی که برای مو به دلیل کمبود ویتامین سی رخ می دهد با مصرف مکمل های ویتامین سی رفع می شود.

9- چاقی و افزایش وزن ناگهانی

یکی از مزایای وجود ویتامین سی در بدن کاهش استرس است. استرس می تواند سبب پرخوری های عصبی و در نهایت افزایش وزن ناگهانی شود. معمولا افرادی که دچار کمبود ویتامین سی هستند، وزن آن ها به طور ناگهانی از حالت طبیعی خارج شده و افزایش می یابد. کاملا واضح است که افزایش وزن، به تنهایی نمی تواند دلیل روشنی برای کمبود ویتامین سی باشد اما خارج شدن بی دلیل وزن از حالت طبیعی، یکی از نشانه های کمبود ویتامین سی است.

10- متورم شدن مفاصل

سلامت مفاصل بدن تا حد زیادی بستگی به ویتامین سی موجود در بدن دارد. کمبود ویتامین سی سبب متورم شدن مفاصل و دردهای زیادی می شود که در مواردی می تواند باعث ایجاد اختلال در راه رفتن شود. معمولا درد مفاصل که ناشی از کمبود از ویتامین سی باشد، در عرض چند هفته، با مصرف ویتامین سی برطرف خواهد شد.

ویتامین سی و منابع اصلی آن

ویتامین c

ویتامین سی، یک ماده مغذی محلول در آب است که آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود و سبب پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها می شود. این ماده باید از طریق رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها به بدن برسد؛ زیرا بدن انسان توانایی تولید این ویتامین را ندارد.

سبزیجات و میوه ها معمولا سرشار از ویتامین سی هستند. از جمله مهم ترین منابع ویتامین سی شامل:

  • مرکبات: پرتقال، نارنج، گریپ فروت، لیمو و لیمو ترش
  • خشکبار: فندق، بادام، خرما، توت خشک و …
  • فلفل: فلفل سبز، سیاه، قرمز، فلفل دلمه ای و چیلی
  • گیاهان سبز و برگ دار: کلم، کاهو، اسفناج، جعفری و ریحان
  • میوه ها: آناناس، ترنج، توت فرنگی، توت سیاه و کیوی

علاوه بر استفاده از مواد غذایی بالا و گنجاندن آن ها در رژیم غذایی خود، ممکن است به دنبال مکمل و قرص ویتامین سی برای جبران کمبود این ماده در بدن خود باشید. شما می توانید برای تهیه بهترین و با کیفیت مکمل های خارجی به سایت فوراور کالا مراجعه کرده و اقدام به تهیه محصول مورد نظر خود کنید. سایت فوراور کالا تمامی محصولات شرکت فوراور لیوینگ آمریکا را در اختیار مشتریان خود می دهد.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4104

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.