افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024
1

کود پاییزه درخت گردو

  • کد خبر : 4689
کود پاییزه درخت گردو

گردو از جمله ارزشمندترین میوه‌ها و خشکباری است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع مصرف آن می‌تواند از تجمع کلسترول بد در بدن پیشگیری کرده و همچنین با بالا بردن عملکرد مغز باعث تقویت حافظه شود. از این رو به دلیل خاصیت و مقوی بودن بازار فروش داخلی و برون مرزی آن پررونق […]

گردو از جمله ارزشمندترین میوه‌ها و خشکباری است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع مصرف آن می‌تواند از تجمع کلسترول بد در بدن پیشگیری کرده و همچنین با بالا بردن عملکرد مغز باعث تقویت حافظه شود. از این رو به دلیل خاصیت و مقوی بودن بازار فروش داخلی و برون مرزی آن پررونق است. همه این فاکتورها بسیاری از باغداران را مجاب به تولید و کشت نهال گردو کرده است.

توجه به اقدامات اصولی و تامین نیازهای درخت گردو می‌تواند در سودآوری آن بسیار موثر باشد، افزایش تناژ و باردهی درخت گردو در سال باری بعدی منوط به کوددهی پاییزه به شکل اصولی و مناسب است. کوددهی پاییزه معمولاً بعد از برداشت محصولات باغی و قبل از شروع دوره خواب درخت  گردو است. استفاده از کودهای حیوانی بهترین اقدام در جهت افزایش مقاومت و توان درخت در جهت باردهی بالا در سال آینده خواهد بود.

انواع کود پاییزه درخت گردو

  • کودهای گوسفندی: یکی از بهترین و موثرترین کودهای حیوانی کودهای گوسفندی هستند که برای فصل پاییز و زمستان مناسب بوده، زیرا این کودها جذب بالایی در خاک داشته و با احاطه کردن ریشه آن را در برابر تنش‌های دمایی همچون: سرما و یخبندان حفظ می‌کند به همین دلیل به کودهای گرم معروفند.
  • کودهای گاوی: مانند کودهای گوسفندی کودهای گاوی نیز به دلیل داشتن مقادیر بالای پتاسیم، نیتروژن و فسفر یکی از بهترین ترکیبات تغذیه‌ای در فصل پاییز هستند. البته کودهای گاوی برای خاک‌های سنگین و شور گزینه‌های مطلوب‌تری هستند و با داشتن عناصر مفید بالا نسبت به کودهای دیگر یکی از مقوی‌ترین ترکیبات برای درخت گردو هستند.
  • کودهای کلات آهن: از کودهای شیمیایی همچون کود کلات آهن در پاییز نیز می‌تواند با توجه به آنالیز خاک و مطابق با کمبود عنصر تغذیه‌ای مفید باشد. استفاده از این کود می‌تواند موجب تقویت درخت و ذخیره آن برای فصل گلدهی و جوانه زنی کند و هم با افزایش فتوسنتز باعث مقاومت و توانایی درخت می‌شود.
  • کودهای حاوی مس: عنصر مس از دیگر عناصری است که در بالا بردن مقاومت درخت گردو در فصول سرد موثر است. استفاده از کودهای حاوی مس و گنجاندن آن در برنامه کوددهی پاییزه می‌تواند مقاومت آن را در برابر یخ زدگی و سرما بالا برده و کمبود نهال گردو و رشد میوه آن تامین کند.
  • هیومیک اسید: یکی دیگر از کودهای شیمیایی بسیار موثر در کوددهی فصل پاییز درخت گردو هیومیک اسید است که کاملاً از مواد آلی تشکیل شده و ارگانیک بوده و می‌تواند به استقامت و توانایی درخت گردو را در برابر تغییرات جوی همچون سرما و گرما افزایش می‌دهد. با تهویه بهتر خاک به ریشه زایی گیاه کمک کرده و جذب عناصر ریز مغذی و میکرو موجود در خاک را توسط ریشه افزایش می‌دهد.

کودهای زیستی: کودهای بیولوژیکی از بی‌ضررترین کودها جهت تقویت درختان گردو است، این کودها شباهت زیادی به خاک برگ و ورمی کمپوست ‌ها داشته و هیچگونه مواد شیمیایی در ساختار آنها وجود ندارد. در واقع این کودها از بقایای  موجودات زنده خاک همچون کرم‌ها، جلبک‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌های درون خاک هستند. این کودها در مقایسه با کودهای دیگر بسیار کم هزینه بوده و آسیب کمتری به بافت خاک و آب دارد. اثرات بسیار خوبی در تقویت درختان گردو در پاییز دارد. از جمله کودهای زیستی

  • کودهای زیستی قارچی یا میکوریزا
  • کودهای زیستی جلبکی
  • کودهای زیستی فرانکیا یا اکتینومیست‌ها
  • کودهای زیستی ریز اندامگان کارا
  • کودهای زیستی باکتریایی (ریزوبیوم، ازتوباکتر، آزوسپریلیوم)

مزایای کوددهی پاییزه

بسیاری از باغداران کوده پاییز را بی‌اهمیت دانسته و اثرات آن را در فصل بهار و تابستان با کاهش باردهی و کمیت میوه متوجه می‌شوند. در واقع مبنای افزایش باردهی درخت در سال آینده منوط به کوددهی پاییزه است از جمله مزایای این کوددهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کوده پاییزه درخت گردو قبل از شروع دوره خواب باعث می‌شود محیط ریشه گرم شده و مقاومت آن در برابر سرمازدگی بالا رود.
  • از آنجایی که درخت در پاییز فاقد میوه بوده تمامی املاح و عناصر تغذیه‌ای در داخل ریشه ذخیره شده و با زمستان گذرانی بهتر درخت و داشتن ذخایر تغذیه‌ای بالا توانایی و انرژی بیشتری برای جوانه زنی در اواخر زمستان خواهد داشت.
  • اصلاح و تقویت بافت خاک در پاییز و زمستان با استفاده از کودهای دامی باعث کمتر شدن درصد شوری خاک و فعال شدن میکروارگانیسم‌ها می‌شود. میکروارگانیسم‌ها در جهت تقویت شرایط رشد و تهویه ریشه بسیار مهم تلقی می‌شوند.
  • سال‌آوری از جمله مشکلاتی است که می‌تواند میزان باردهی درخت را در سال‌های بعد کاهش دهد. استفاده از این کوددهی پاییزه بعد از برداشت محصول به کاهش سال آوری کمک میکند و به باردهی بیشتر در تابستان و بهار می‌انجامد و میوه‌های درشت‌تری را به بار می‌آورد.

جمع بندی

با توجه به اینکه درختان گردو دارای ارزش تغذیه‌ای بالا بوده و از بازار فروش بالایی برخوردار و بسیار سودآور هستند. توجه به عناصر تغذیه‌ای و کوددهی پاییزه می‌تواند باردهی و کیفیت محصول را در سال باری جدید تضمین کند. اما داشتن برنامه‌ریزی منظم برای کوددهی پاییزه نیازمند تخصص و مشاوره‌های علمی است.

شما باغداران عزیز می‌توانید با یک تصمیم هوشمندانه و ایده‌آل با مراجعه به پالیز نهال تخصصی ترین نهالستان کشور در زمینه تولید ارقام متنوع نهال گردو از مشاوره‌های تخصصی مهندسین و متخصصین این نهالستان در زمینه کوددهی پاییزه، بهترین کود و زمان مناسب کوددهی درخت گردو  بهره‌مند شوید. باغداری موفقیت آمیز گردو مستلزم خرید نهال گردو در ارقام مقاوم و پربار و همچنین داشتن اطلاعات جامع در خصوص نیازهای این درخت در مراحل کاشت، داشت و برداشت است. که شما عزیزان می‌توانید این دو مرحله مهم را با کمک نهالستان پالیز نهال به خوبی سپری کنید.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=4689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.