افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 July , 2024
0

همه چیز در مورد بیماری زوال عقل

  • کد خبر : 5670
همه چیز در مورد بیماری زوال عقل
یکی از بیماری‌هایی که شدت بسیار زیادی داشته و تأثیر آن در زندگی افراد بالا است، بیماری زوال عقل نام دارد. این بیماری به شکلی است که فرد حافظه، توانایی‌های کلامی و زبانی و مهارت‌های حل مسئله را ازدست می‌دهد.

یکی از بیماری‌هایی که شدت بسیار زیادی داشته و تأثیر آن در زندگی افراد بالا است، بیماری زوال عقل نام دارد. این بیماری به شکلی است که فرد حافظه، توانایی‌های کلامی و زبانی و مهارت‌های حل مسئله را ازدست می‌دهد.

تداخل‌های ایجاد شده در این موارد تأثیر مستقیم در زندگی روزمره فرد گذاشته و موجب سخت‌ شدن زندگی می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل و علت‌های این بیماری، آلزایمر است. باید گفت که زوال عقلی یک بیماری واحد نبوده و به موارد مختلفی بستگی دارد. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر دراین‌رابطه صحبت کنیم.

زوال عقل چیست؟

دمانس یا بیماری زوال عقل یک اصطلاح کلی برای مواردی است که ضعف در مغز را نشان می‌دهند درصورتی‌که فردی حافظه خود را ازدست‌ داده و توانایی‌های کلامی و زبانی خود را نیز نداشته باشد، اصطلاحا به دمانس مبتلا شده است. این مشکل حاد بوده و باید با مراجعه به دکتر اعصاب و روان در تهران مراجعه کنید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زوال عقل یک بیماری واحد است؛ اما این‌گونه نبوده و مجموعه ‌علائمی که نشان‌دهنده کاهش توانایی مغز در موارد مختلف باشند را دمانس می‌گویند. به‌طور مثال، آلزایمر یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌رود.

زوال عقلی چه علائمی دارد؟

موارد مختلفی وجود دارند که در بیماری زوال عقل تأثیر داشته و نشان‌دهنده آن در مغز افراد هستند. سن، شرایط بیماری و دیگر مشکلات تأثیرات زیادی در این موضوع دارند. مهم‌ترین علائم این مشکل در مغز افراد شامل موارد زیر هستند:

  • کنار نیامدن با اطرافیان
  • مشاهده برخی تغییرات در حافظه کوتاه‌مدت
  • سخت بودن تداعی کلمات
  • تکرار در پرسیدن سؤالات یا انجام برخی کارهای دیگر
  • دشوار بودن یافتن مسیرها
  • بی‌تفاوت شدن
  • گیجی
  • افسردگی و ناامیدی

علائم زوال عقل در سالمندان

دسته‌ای از افراد که بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند، سالمندان هستند. باید گفت که بیشتر سالمندان علی‌الخصوص افرادی که بیش از 80 سال سن دارند، به این بیماری مبتلا شده‌اند. برخی از علائم این بیماری بین سالمندان و دیگر سنین مشترک است.

اما برخی دیگر مانند ازدست‌ دادن حافظه طولانی‌مدت، مشکل در تکلم و مختل‌شدن انواع فعالیت‌های روزانه مواردی است که با افزایش سن بیشتر مشاهده می‌شود. تغییرات روانی، بداخلاق شدن و حتی داشتن اضطراب از دیگر نشانه‌های این بیماری به‌حساب می‌آید.

مراحل به‌وجودآمدن زوال عقل

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بیماری زوال عقل به‌صورت ناگهانی در بیماران ایجاد شده و به پس‌از آن روندی ثابت دارد؛ اما باید گفت که این‌گونه نیست. این بیماری به‌صورت تدریجی پیشرفت کرده و روند آن نیز پیش ‌رونده است. در واقع در مراحل اولیه آن علائمی ساده و خفیف نمایان می‌شوند.

به‌تدریج این علائم پیشرفت کرده و مشکلات بیشتری را برای شما به‌وجود می‌آورند. مراحل اولیه این بیماری با مراحل نهایی یا شدید آن نشان‌های متفاوتی دارند. این نشانه‌ها باید توسط متخصص روانپزشک بررسی شده و سپس مرحله بیماری تشخیص داده شود.

طول عمر بیماران زوال عقل چقدر است؟

موضوعی که باید دررابطه ‌با این بیماری بدانید، طول عمر بیمارانی است که به آن مبتلا می‌شوند. سالانه بیماران زیادی به این مشکل مبتلا می‌شوند. اینکه بیمار دمانس چقدر عمر کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. از سوابق پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای گرفته تا علت ابتلا و مرحله بیماری.

با بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که به‌صورت میانگین بیماران مبتلا به دمانس حدود 8 تا 10 سال پس‌از تشخیص بیماری عمر می‌کنند. در برخی از شرایط نیز مشاهده شده که بیمار تا 20 سال بعد از تشخیص بیماری عمر کرده باشد.

زوال عقل چه دلایلی دارد؟

شاید با خودتان فکر کنید که چه عوامل و دلایلی موجب به‌وجود آمدن چنین مشکلی در مغز انسان می‌شوند؟ باید گفت که بیماری زوال عقل عوامل و دلایل خاص خود را دارد. با بررسی این عوامل قادر هستید از این بیماری پیشگیری کرده و عملکرد مغز خود را تقویت کنید. مهم‌ترین علل این بیماری عبارت‌اند از:

  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • عفونت‌هایی مانند سیفلیس
  • زوال عقل مختلط
  • انواع تومورهای مغزی
  • عوارض جانبی برخی از داروهای مصرفی
  • کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و B12

روش‌های تشخیص زوال عقل

سوالی که کاربران زیادی دررابطه‌با این بیماری پرسیده‌اند این است که چه روش‌هایی برای تشخیص آن وجود دارد؟ اگر فکر می‌کنید که خودتان یا اطرافیانتان به بیماری زوال عقل مبتلا شده‌اید، بهتر است از روش‌های خاصی برای تشخیص آن استفاده کنید. این روش‌ها شامل انواع تست‌ها مانند تست دایره و آزمایش‌ها هستند؛ اما بااین‌حال هیچ آزمایشی نمی‌تواند به‌شکل دقیق وجود چنین مشکلی را تشخیص دهد.

علت زوال عقلی در جوانان

با وجود اینکه تحقیقات انجام شده می‌گویند این بیماری بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد، اما در شرایطی خاص مشاهده شده که جوانان نیز به این بیماری مبتلا شوند. در واقع جوانان به زوال عقل زودرس مبتلا شده و رایج‌ترین نشانه‌های آن نیز ازدست‌ دادن حافظه و مشکل در تصمیم‌گیری‌های معمولی هستند. علت رخ ‌دادن چنین مشکلی اختلالات ژنتیکی یا آسیب‌های مغزی است.

زوال عقل در پارکینسون

باید گفت که در بسیاری از شرایط مشاهده شده افراد زیادی پس‌از ابتلا به پارکینسون، بیماری زوال عقل را نیز درون خود مشاهده کرده‌اند. پارکینسون نوعی بیماری عصبی است که در حرکت و عملکرد عضلانی فرد تأثیر گذاشته و آسیب‌هایی را به سیستم عصبی مرکزی وارد می‌کند.

این بیماری در میان سالمندان رایج بوده و علائم ان نیز شامل رعشه، سفتی عضلات و کندی حرکت هستند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که افراد پس‌از ابتلا به این بیماری، دچار زوال عقل شده و در تفکر و حافظه خود مشکلات و اختلالاتی را مشاهده کرده‌اند.

راه‌های درمان زوال عقل

درصورتی‌که اطرافیانتان به این بیماری مبتلا شده‌اند، باید به‌دنبال روش‌هایی جهت درمان آن در کمترین زمان ممکن باشید. روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد که بسته به علت و نوع بیماری دارد. در بسیاری از موارد مانند زوال عقلی پیش‌رونده یا آلزایمر، درمانی وجود نداشته و نمی‌توان اختلال را رفع کرد.

درمان‌های دارویی را باید یکی از روش‌های این کار دانست. این روش به درمان کامل کمک نمی‌کند؛ اما روند پیشروی را کاهش داده و به کیفیت زندگی فرد می‌افزاید. همچنین برخی روش‌ها نیز در طب سنتی برای این کار ارائه شده اند؛ مانند دم‌نوش جینک، دم‌نوش جینسنگ و دم‌نوش بادرنجبویه.

بهترین متخصص درمان زوال عقل

روش دیگری که می‌توانید از آن برای درمان بیماری زوال عقل کمک بگیرید، کمک‌گرفتن از متخصصان گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان است. علاوه بر مصرف دم‌نوش‌ها و داروها، قادر هستید با یک روانپزشک صحبت کرده و ترفندهایی را برای تقویت مغز به کار بگیرید.

در کلینیک ویان بهترین متخصصان آماده خدمت‌رسانی به شما بوده و قادر هستند خدماتی عالی در این زمینه ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌رابطه می‌توانید به وب‌سایت گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان مراجعه کنید.

جمع‌بندی

یکی از بیماری‌هایی که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود، بیماری زوال عقل نام دارد. در واقع این بیماری شامل علائمی می‌شود که ضعف در مغز و حافظه را نشان می‌دهند. اگر فردی حافظه بسیار ضعیفی داشته باشد یا نتواند تصمیم‌گیری امور روزمره خود را به‌سادگی انجام دهد، به این بیماری مبتلا شده است.

درصورتی‌که برخی از داروهای خاص را مصرف کرده یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند پارکینسون یا غیره را داشته باشید، احتمال ابتلا به زوال عقلی برای شما بیشتر می‌شود. تمامی نکاتی که باید دررابطه‌با این بیماری می‌دانستید را در این مطلب بررسی کردیم. برای دریافت خدمات درمانی در این زمینه می‌توانید به وب‌سایت کلینیک ویان مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://fardayekhoob.ir/?p=5670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.